Keď exkluzivita hýbe záujmami hráčov a volíte podľa nej konzolu

Exkluzivita je pojem, ktorému rozumie každý obchodník a aj obeť takýchto obchodníkov. Exkluzivita, to je napríklad uvedenie filmovej novinky výhradne len v jedinej sieti kín na Slovensku a až potom aj v ostatných kinách. Exkluzívne kiná sú nejaký čas jediné, ktoré majú tržby z návštev jedného filmu a teda oproti ostatným kinám zisky najvyššie. Exkluzivita napríklad v hrách funguje tiež, ba dokonca môže znamenať aj miliónové zisky. No skôr sa to týka dlhoročného boja Microsoftu a Sony o zákazníka. To je už celkom iná exkluzivita, pretože firma A vyrába pre svoju konzolu hru, ktorá funguje naozaj len na jeho konzole. Výrobca hry a výrobca konzoly je tak to isté A. Vďaka tomu Microsoft pre svoje XBOX vyrába HALO a neobjaví sa na Playstation konzole ako exkluzívny titul a rovnako tak sa ani na XBOX a Nintendo neobjaví množstvo iných hier, ktoré vyrába samotné SONY ENTERTAINMENT. Čiže ak nemáme pre všetky konzoly rovnaký výber hier, potom musí zavážiť nejaká pecka. Kúpiť si môžete dovoliť len jednu hernú konzolu a neviete si vybrať? Práve v tej chvíli ste presne tou obeťou, ktorá stojí na rozcestí meniacom život hráča. Je celkom prirodzené, že výrobcovia konzol vytvárajú aj hry, čisto pre svoje konzoly a umožňujú tak ľuďom vybrať si z množstva hier, ktoré si môžu zahrať exkluzívne len na konkrétnej značke konzolí.

Uncharted 3

Ak už ste si vybrali Playstation 3 a uprednostnili tak SONY pred Microsoftom, prišli ste o možnosť zahrať si lákavé HALO. Na druhej strane máte Playstation a do sýtosti si užiť také herné hitovky ako sú aj dnes hry
Uncharted 3 (foto v článku), Uncharted 2 aj Uncharted, Resistance 3, God of War III, Killzone 3 a mnoho iných. Určené len pre Playstation 3 tak vlastne podmienili nákup. Ak si ich chcete zahrať, pre exkluzivitu za vás už aj vybrali hernú konzolu. Nejde o problém, a ani o akýsi druh ťahov, ktoré je nutné brať negatívne. To isté sa deje aj v oblasti áut, filmov, v prípade hudby a zmlúv, či „featuringov“ hoci tam to môže mať trochu inú menej výraznú podobu. Mnoho hráčov však občas rieši, že nevyrábanie hier pre toho druhého je hlúposť. Nie je samozrejme vždy podmienkou, no kľúčové tituly si každý naozaj drží pre seba.

Nie vždy len pre seba od seba, ale aj od iných

Za úspech je možné považovať aj veľké množstvo, alebo niekedy len veľký význam spojenectiev. Týka sa to hlavne obdobia, keď vychádza nová konzola. Herný výrobca, ktorý nemusí byť priamo zo SONY, či Microsoftu, oznámi hernú novinku a pre veľký záujem verejnosti sa samozrejme dá hovoriť aj o veľkom očakávaní. Keď v tom z čista jasna výrobca oznámi, že hra bude len na určitej platforme. Vývoj pre jednu sa oddiali od príchodu hry pre druhú konzolu. Výrobcovia konzolí v takom prípade mohli ponúknuť odmenu za exkluzivitu na určité obdobie. Nuž a len čo uplynie, objaví sa hra aj na inú konzolu. Pokojne takéto prípady môžeme vídať aj v budúcnosti. Kým bežného Slováka takáto exkluzivita a zdržanie nepresvedčí kúpiť si druhú konzolu, len aby som mohol hneď hrať, u nás si pokojne trpezlivo hráči počkajú, aby zostali verní svojej konzole. To aj z finančných dôvodov a niekedy aj „táborových“. Veď ak je raz niekto nadšenec pre XBOX 360, nebude zrádzať priateľov, či svoju konzolu. Áno, spomenul som si na komunitu medzi priateľmi. Preto to píšem vzhľadom k skúsenostiam a názorom v okolí.

Môžu zaujať aj tieto články:

O autorovi článku