Recenzia hry Call of Duty: Ghosts. Aká je hra na PS3?

Call of Duty je veľmi známou FPS sériou, v ktorej môže hráč vždy čakať akciu, bojové techniky, využívanie rôznych zbraní a plnohodnotnú prácu na bojisku. V prípade Call of Duty: Ghosts som sa trochu obával, čo hra vôbec ponúka, keď sa nachádza v tak nízkych cenách. Už pri spustení musí skrátka hráča potešiť, že sa dá hrať za minútu, nevyžaduje si žiadne nahrávanie dát, inštalácie, ani nič komplikované, čo by mohlo zdržiavať už pri prvom hraní Víta ostrá a veľmi pekná grafika, niekoľko doslova umeleckých stvárnení sveta z krištáľov a skla, ktoré dotvárajú loading a čakanie na spustenie hry, či neskôr aj loading jednotlivých misií.

Call of Duty Ghosts

Prvé dojmy z hrania

Pri prvých dojmoch sa toho dá spomenúť veľa. V prvom rade som hru zapol najmä preto, aby som si otestoval, či ide. Ešte oblečený po ceste z práce som predpokladal trochu iné činnosti. A možno aj pre únavu a vyčerpanosť som si sadol, a nechal sa hrou niesť. Priniesla totiž o mnoho lepší herný zážitok, ako som mohol čakať. Úplný začiatok je posedenie s bratom a tatkom v lesíku blízko drahej štvrte predpokladám v Beverly Hills. Z neba však niečo padá a svet sa ocitá v chaose a plameňoch, zemské dosky sa narušili a silné zemetrasenia zničili krajinu, poposúvali cesty a prvou úlohou je dostať sa do domu a odtiaľ úspešne uniknúť z pekla. Realita by bola určite ťažšia, ako len ovládanie na ovládači PS3. Uniknúť z pekla sa dá pomerne ľahko, aj keď namlátiť držku a zle odhadnúť skok sa dá veľmi ľahko tiež. Hra ukladaná cez automatické checkpointy však nerobí ani pri fatálnych chybách zásadný problém. Zaujímavé je však vysvetlenie toho, čo sa tam vonku vlastne deje. Hráča dej hry vracia o 12 minút späť, ba dokonca nie na povrch Zeme ale na obežnú dráhu. V úlohe kozmonauta si vyskúšate beztiažový stav, pokojnú prácu s tryskami a návrat do modulu. Medzičasom sa však k modulu pripojil raketoplán s cudzou posádkou. Vyzbrojeným votrelcom však ide o prevzatie kontroly nad špeciálnou zbraňou, pomocou ktorej zaútočia na viacero miest sveta. Je v podstate jedno, ako veľmi sa vo vesmíre zdržíte bojom proti sprisahancom rotujúc bez gravitácie v skafandri nad stratosférou. Fatálne následky tvoria dejisko hry, takže bojové pole je už dané. Krátky výlet vo vesmíre pokračuje situáciu na zemi o niekoľko rokov neskôr. Štátom padli hranice, svet sa ocitol v chaose, kde sa darí obrovským zločineckým skupinám, kde sa kedysi bratia dnes môžu objaviť na opačných stranách bojiska a každý bojuje za svoj názor na nové usporiadanie sveta. Všade bodrel, trosky, základne a bojová technika.

Hrateľnosť

Playstation 3 je o pohybe páčok, tlačidiel a umení ovládania ovládača samotného. Na jedinom ovládači docieliť všetky potrebné pohyby postáv, ovládanie zbraní a funkcií, to chce dobre premyslieť, čo kde umiestniť, aká funkcia potrebuje ktorú, aby spoločne tvorili kombináciu. Myslím, že v prípade Call of Duty: Ghosts neurobili vývojári žiadnu zásadnú chybu. Hrá sa výborne, trochu nemotorne vyzerajú pokusy rýchleho otáčania sa v hre v začiatkoch. Určite však menej problematické, ako v niektorých iných hrách. Po ruke má hráč všetko možné, celé HUD okolo obrazovky je však prázdne. Žiadna mapa, navigácia, ani nič, čo by tvorilo dojem počítačovej hry s ľahkou navigáciou, priamym brífingom. Spoliehate sa na technickú výbavu, zbrane a keď treba, využívanie zbraní tých druhých. Ako každá hra, aj táto si vyžaduje zoznámenie s ovládaním najmä prístrojov, navádzaných striel a podpory. Nuž a keď si budete myslieť, že už viete všetko, príde ovládanie vrtuľníka a v prvom momente dostanete strach, či ste to naozaj vy, čo vrtuľník ovláda a ešte k tomu musí vedieť zvládnuť streľbu z dvoch druhov kanónov. Hrá sa to výborne. Zádrhely sa objavujú skôr pri situáciách, ktoré sú s počítačovými hrami tak späté, že už sme mohli očakávať ich odstránenie v posledných rokoch. Kedysi mali postavy vlastných priechodnosť a vy ste sa nezdržiavali, nezasekávali niekde na schodoch, či pritlačení o stenu. Naozaj len pár krát sa stalo, no aj tak ide o postreh, že postava spolubojovníka šla príliš pomaly medzi dvoma kameňmi, či cez zárubňu a vy ju skrátka ani nepotlačíte a ani nepresvedčíte. V porovnaní s iným fungovaním hry je toto skôr naozaj nič významné.

Call of Duty Ghosts

Viac ako pešiak so zbraňou

V Ghosts využívate aj sem tam nejaký ten guľomet, navádzanie, či detektor pohybu. Nočná vízia poteší v misii s infiltráciou na nepriateľskú základňu v uniformách cudzieho vojska, ale najčudnejšie a najzábavnejšie najmä pri útokoch z vysokej trávy, je ovládanie psa. Systém, ktorý je napojený do nervovej sústavy psa, vám dovolí na nemeckom ovčiakovi hrať hru z pohľadu, z akého ste ju možno ešte ani nehrali. Využívate schopnosti plazenia a tichého priechodu vo vysokej tráve, aby ste sa mohli zahryznúť do nič netušiaceho vojaka. Chce to stratégiu, pretože kým jedného hryzie, druhý dokáže tasiť a brániť.  Štekot napríklad priláka jedného z dvojice a máte tak dosť priestoru. Pri opakovaných zlyhávajúcich misiách sa dá docieliť viacero kombinácií a možností toho, ktorý vojak pôjde kedy, respektíve nemusí ísť vôbec a pes len potichu prejde. No aj na to je potrebná stratégia.

Efektné je navádzanie lietadlových bombardérov, ktorí ako podpora z hora sú na krátko ovládané vami ako hráčom v prípade potreby. Napríklad v čase napadnutia pobrežia a vašej základne v Kalifornii, kde sa to z ničoho nič bude len hemžiť protivníkmi. Mimo svojej hernej postavy tiež môžete ovládať na krátky moment ostreľovača, ktorý je nastavený ako podpora na dobrom mieste a pomocou neho si viete prekliesniť cestu v nebezpečnej zóne z druhej strany, kam ešte len práve vstupujete. Efektnou je jazda na vrtuľníkoch v Mexiku, v elektrárenskom komplexe blízko pobrežia, obsadenom nepriateľskou armádou. Z vrtuľníka využívajúc dva druhy zbraní, musíte zneškodniť niekoľko druhov nepriateľských jednotiek. Zaujímavé je nastavenie navádzanej strely a nežiada si to ani veľkú zručnosť pri ovládaní. Neskôr sa môže stať vedľajší efekt, že bojový vrtuľník vám bude chýbať. Ten totiž pristane, vy vysadáte a po výsadku, ktorý v mojom prípade vyzeral naozaj krkolomne a nerealisticky, vám skrátka bude ten veľký ventilátor chýbať. Misie sa dajú zopakovať, čiže si tak môžete vylepšiť napríklad počet nájdených tajných dokumentov – nahrávky dát na USB kľúč z notebookov na bojisku.

Misie

Misie sú skladané naozaj dobre. Nemôžu nudiť. Nikdy nesledujem iné recenzie, ktoré by mohli výrazne ovplyvniť mienku a názory. Robia to iní, dokonca keď sa hlásite ako redaktor do niektorých portálov (skúsenosť 2003 až 2006), tak odporúčajú pozrieť na iné, nech sa portál nestrápni, že si niečo podstatné nevšimol. Musíte mi prepáčiť, ak som si niečo podstatné nevšimol. Cudzie recenzie si neprečítaním ani po dopísaní tejto. Mne osobne hra dávala to, čo má hra dávať. Rôznorodé misie, dobrý príbeh, neustále akcie a pestrosť. Menia sa lokácie, úlohy, nástroje a niekedy ani netušíte, kto je na zlej strane. Čistý displej bez rôznych ukazovateľov je reálnejší, svety majú veľmi peknú grafiku a sem-tam poteší aj nejaký ten detail, či vôbec modelovanie budov, miest a lokácií, kde sa vývojári vyhrali, aj keď sa tam hráč vôbec nezdržiava, alebo to miesto nemá význam. Môžete sa ukryť za sud, niekde k elektrickému vedeniu, no ak rozmýšľate ako testér hier a vývojár, núti vás to sledovať tieto miesta zámerne s očakávaním, že slúžia misii, ukrývajú tlačidlá. Tento žáner hrám osobne po asi polroku.

Miesia sa misie kde je tím a vy ste súčasťou ich príbehu. Sem tam dávajú povel a je dobré počuť, že upozorňuje na pohyb na ľavo, alebo len kolega konštatuj, že on ide po ľavej strane. Sem tam sa v misiách nachádzajú dáta, ktoré je možné z počítača nepriateľov stiahnuť. Nejde dokonca ani o misie v rovnakom období. Približne v desiatich percentách sa v „postapokalyptickej“ (nie veľmi) budúcnosti vracia späť do obdobia krátko po nešťastí. Možno aj pre rôzne časové úseky, miesta a náplň práce hra nenudí. Nezamestnáva vás príliš komplikovanými úlohami. Za to akcia je komplikovaná. Vyberať si môžete zo štyroch úrovní obtiažnosti. Manželka by ma za toto slovo skritizovala, ešte že nečíta recenzie. Slovenčina ho údajne nemá a „komplikovanosť“ hry mi znie tiež podivne. V každom prípade sa dá z hry spraviť aj krvavejší masaker a vtedy vám to bude celé trvať dlhšie.

Tak teda?

Hre nemožno nič zásadné vytknúť. Na PS3 prichádza verzia, ktorá nemá zásadný problém, štartuje bez inštalácie a priamo, rýchlo načítava a funguje. Postupne vás obdaruje nejakým tým achievementom a pre iné treba bojovať o niečo viac. V každej misii ste súčasťou nejakého príbehu, ktorý vás veľmi nezdržiava, ale stále o ňom viete, čiže to nakoniec nie sú len bezduché strieľačky po všetkom, čo sa hýbe. Pravdou je opak. Niekedy musíte prečkať ako duch. Či už skrytí za vodopádom, niekde za budovou, vo vysokej tráve, alebo len vyčkávať na vhodný čas. Neraz sa oplatí vyčkávať. Inteligencia protivníka je občas dobre očakávateľná, dá sa prilákať, zmiasť presunom. Hra ponúkne dobrú zábavu a žiadne zásadné problémy v nej nenachádzam.

Hodnotenie 5 / 5

V celkovom hodnotení by si hra zaslúžila plný počet bodov. Nedivte sa. Nie som prehnane náročný hráč a v hre som našiel čo som potreboval.

Môžu zaujať aj tieto články: