Recenzia: Sniper Elite III ako FPS pre PS3 slušne slušné

FPS na konzolách majú často jednu chybu. Nie je to ono, čo sa týka kormidlovania so zameriavačom je to niekedy skrátka boj. Sniper Elite III je pokračovaním pomerne známej série hier, v ktorých môžete využívať streľbu viacerých zbraní, no vždy bude najväčším zážitkom práve ostreľovačka. Sniper Elite je hrou, ktorá sa dá prechádzať rýchlo, vyzabíjajúc všetko okolo, alebo ešte precíznejšie. Od toho sa potom odvíja aj percento kompletného dokončenia hry. Ak hovoríme o hre z obdobia II. svetovej vojny a konkrétnych miest bojov, azda vždy hrávame za spojencov. Opäť za stranu spojencov kosíte nacistické oddiely, ničíte tanky, „flak“ delá, zneškodňujete ostreľovačov a ste to vy, čo zväčša sám prechádza svetom, oslobodzuje zajatcov a rieši stratégiu postupu.

Sniper Elite 3

Vie zaujať aj potešiť

Od hry očakávate, že vás niečo aj naučí. Táto naučila ostražitosti a premýšľaniu. Ako to už v hrách býva, hráč sa musí naučiť naladiť na vlnu hry, ako funguje, čo môže kde očakávať a následne je aj opakovaná hra jednoduchšia, hoci na úrovni náročnosti expert. Náročnosť sa dá prepínať a od nej závisí tvrdosť nepriateľov, ale aj miera pomoci vo svete okolo. Lekárničky, doplnenie munície, streliva a podobne. Prehľadávať je možné aj padlých nepriateľov, čím sa dá doplniť hlavne munícia, keď treba. Jedným z hlavných prvkov práce ostreľovača je byť nenápadný a hlavne nepozorovaný. Keď odhalíte svoju pozíciu, nepriateľ vie, kam poslať „čističov“. Tento princíp má logiku a v hre tvorí podstatný detail, či skôr vlastnosť, na ktorú sa prihliada. Dosiahnuť stav „ghost“, čiže zásah a nepozorovateľný únik, sa dá tichým útekom niekam, kde vás stále nevidno, dostatočne ďaleko. AK miere viditeľnosti a rizík je tu ukazovateľ v podobe oka a mieru ukazuje jeho pootvorenosť, či úplná roztvorenosť.

Misie

Celá kampaň na pokračovanie, hociktorá misia z nej, či online hre. Misie môžu byť ničiteľské s cieľom zničiť techniku, priechodné s cieľom dostať sa z bodu A do bodu B, ale tiež záchranné, kedy z väznice oslobodíte zajatca. Vždy sa však hráč môže tešiť na akciu, možnosti využívania okolia, odpaľovanie nádob s benzínom, zneškodňovanie vozidiel zoskratovaním, či odpálením ich motorovej časti. Hoci sa celý priebeh odohráva v severnej nehostinnej Afrike, prostredie nie je jednotvárne. Hra bola vyvíjaná naozaj zo všetkým, čo by mohlo a aj je dodnes dobre známe v spojitosti s miestnymi bojmi. Sú teda aj misie, v ktorých je dôležitým prvkom sabotovanie techniky, či uloženie mín na ttrase po ktorej prechádzajú nepriateľské vozidlá.
Kto si obstará aj DLC s Hitlerom, má možnosť zvrátiť sled II. svetovej vojny, pretože bude mať v jednom špeciálnom stanovisku na muške aj veľkého vodcu. Je pravdou, že toto DLC som si nevyskúšal. No hra je zábavná aj s obyčajnými nemeckými vojakmi.

Pestrosť

Teší možnosť používania viacerých zbraní a prepínanie medzi nimi. Od hier ako Medal of Honor a Call of Duty sme sa naučili na takto vyzbrojený a vyzbrojovateľný arzenál nesený jediným vojakom, čiže chceme a očakávame muničný sklad navešaný na svojom hráčovi. V prípade Sniper Elite 3 sú to tri zbrane. Povedzme M1 Garand ostreľovačka ako zbraň na diaľku, samopal na streľbu na blízko a v prípade núdze 9 mm povedzme aj s tlmičom. Výbava sa dá doplniť o veľké alebo malé lekárničky, horiace lákadlo na neostražitého nepriateľa, bežný kameň na odlákanie pozornosti, šnúrová nálož, granáty, dynamit, či protitanková mína. Pestrosť zvyšuje aj množstvo vedľajších misií, rôznych bonusov, možnosť zbierať v hernom svete hracie karty, nachádzať úkryty pre sniperov s výhodným výhľadom a slabou mierou viditeľnosti. Sú tu dokonca aj úkryty a rôzne dokumenty či plány, ktoré počas svojho ťaženia môžete vziať, alebo celkom odignorovať. Avšak zisk bodov a následne achievementov, ak to pre vás má význam a ste zarytý hráč, skrátka za to stojí.

Ovládateľnosť

Hra sa dá veľmi rýchlo ovládať, v rámci PS3 však rozpoznávam veľmi výrazné rozdiely tvoriace celkový dojem z hry pri hraní s originál ovládačom a pri hraní s neoriginálnym ovládačom. Ten totiž nereaguje tak presne a hladko, ako originál. Aj keď mnohí tvrdia, že rozdiel neexistuje, táto hra dokazuje, že existuje. Menu je hladké, jasné a ľahko ovládateľné aj pomocou ovládača konzoly. Ovládateľnosť aj v samotnej hre nie je nijako komplikovaná. Postava môže krčiť, ležať, bežať, alebo len kráčať. Sú aj tichšie možnosti presunu. Dvere alebo predmety s ktorými sa dá hýbať, sú označené pokynom, takže to nie je o náhode, či engine, v ktorom by vám hra dovolila hýbať so všetkým. Pri malom nereálnom monitore nevidíte, keď sa vám skotúľal odzadu granát pod nohy, čiže nechýba ukazovateľ granátu, aby ste stíhali uniknúť. Pracovať sa pri streľbe na veľké vzdialenosti dá aj s dychom a pohybom rúk, čo by mohlo spôsobiť nepresnosti. Samozrejme v hernom podaní sa pri zastavení dychu spomalí čas, počas čo máte možnosť lepšie zacieliť zameriavač.

Efektnosť

V hre efektnosť nechýba. Už len dobre zamierená streľba do krku, hlavy, nôh alebo podobne zapína vizualizáciu zásahu od vypálenia náboja, po zásah k cieľu akýmsi anatomickým zvýraznením toho, ako to vlastne celé prebieha. Projektil prechádza svalovinou, orgánmi, kosťami a pôsobí devastačne. Toto video sa zapína vtedy, keď zasahujete kľúčového strelca, ktorý vás mohol ohroziť, alebo ide o strelca ktorý je z nejakého dôvodu kľúčový. Keď ste pod paľbou viacerých, vizualizáciou sa nezdržujete. A samozrejme, komu prekáža, preskočí ju. Efektná je aj umelá inteligencia. Síce je málo reálne, aby pri hľadaní útočníka prestali s hľadaním keď ho nevidia, už hranie sa na II. svetovú vojnu je vlastne nereálne, tak prečo nie? Využijete to, prestanú vás hľadať a vy môžete opäť vyraziť na útok, alebo pomaly zneškodňovať tých, čo pri hľadaní prídu až k vám. Telá sa dajú prenášať inam. Tma tiež pôsobí ako nástroj pre skrývanie. Seba, aj tiel. Počíta s tým hra, a počítať s tým môžete aj vy.

Výborná 5/5

Hru môžem vzhľadom na konzolové prevedenie považovať za naozaj podarenú. Misie by mohli byť dlhšie. Ak ju prejdete niekoľko krát, zistíte, že je pomerne krátka, hoci plná a zaujímavá. Pri hraní na FULL, čiže so všetkými skrýšami, miestami, ukrytými mapami, dokumentmi a kartami, je to práca na niekoľko dní. Surové prechádzanie hry na niekoľko hodín. Kto obľubuje prácu ostreľovačov, príde si na svoje. Najmä ak patrí medzi fanúšikov II. svetovej vojny.

Hre vo verzii pre PS3 sa venujú aj fanúšikovské stránky SniperElite3.1q.sk, kde nájdete ešte podrobnejší popis hry.

Môžu zaujať aj tieto články:

O autorovi článku